Publicerad Lämna en kommentar

Sluta med socker och gluten – bli av med finnar?

Något jag hört många gånger är att personer som lider av svår akne eller problemhy ofta blir hjälpta av att sluta med socker och gluten. I Kakans podcast ”Under huden”, som för övrigt är min nya favorit, berättade bl.a. Carina Berg om hur hennes akne försvann när hon slutade med gluten och socker. Vad beror det på och hur hänger det ihop?

Att huden påverkas av vad vi stoppar i oss är ingen hemlighet och huden speglar ofta hur vi mår på insidan. Många gånger kan problem som akne och röda, blossande områden i huden kopplas till inflammationsprocesser i kroppen. Med dagens livsstil (stress, mat som skapar inflammationer och näringsbrist) är det tyvärr många av oss som lever med så kallade dolda inflammationer i kroppen. Det är inflammationsprocesser som pågått länge, som kanske knappast märks, men som successivt skapar obalans i kroppen och framförallt i huden.

antiinflammatoriska-hudvardsbloggen

Utifrån ett näringsperspektiv behöver en balanserad hud två saker: ett välfungerande näringsupptag och rätt näringsämnen i tillräckliga mängder. Näringsupptaget sker i tarmarna och för att det ska fungera behöver tarmarna må bra och ha en balanserad tarmflora. För att hjälpa tarmen att uppnå rätt sorts balans kan det vara bra att få i sig probiotika eller liknande goda mjölksyrebakterier. I Lindarome’s kosttillskott Havsbris finns bl.a. den goda bakteriestammen Lynside® Pro GI+ med probiotisk effekt som balanserar tarmfloran och optimerar näringsupptaget.

En annan faktor som stör näringsupptaget något enormt är inflammationer, eller snarare kost som skapar inflammationer. Dit hör både gluten och socker. Gluten har t.ex. en förmåga att klistra ihop tarmluddet vilket hämmar näringsupptagningen och lättare släpper igenom toxiner ut i kroppen. Näringsupptaget blir alltså sämre och fel ämnen tas upp av misstag. Dessa näringsämnen transporteras sedan ut till kroppens organ och allra sist ut till huden. Som ni förstår är tarmarnas funktion och näringsupptaget avgörande när det gäller att förse huden och resten av kroppen med rätt sorts näring.

Mist-duo-blackflatlay

Att ändra på sin livsstill och vara noggrann med vad man stoppar i sig är inte alltid så enkelt, så en annan sak man kan göra för att hjälpa till att balansera huden inifrån är att se till att man får i sig näringsämnen som är antiinflammatoriska. De dämpar inflammationerna och hjälper till att skapa en balans i kroppen och i näringsupptaget. Exempel på några starka antiinflammtoriska näringsämnen är: gurkmeja, cayenne, broccoli och Omega3. Dessa finns i Lindarome’s kosttillskott Mist och Fjord. Kombinerar du de kosttillskotten får du dagligen en bra boost med antiinflammatoriska näringsämnen som stärker upp och balanserar huden inifrån.

Avslutningsvis kan man sammanfatta det såhär. Har man problem med finnar, obalanserad hy eller röda och blossande partier kan man troligtvis dämpa en del av det med rätt produkter och behandlingar. Men oftast kommer grundproblemet inifrån och det är först när man får bukt på det som man kan uppnå ett långsiktigt och hållbart resultat. Därför upplever många att de blir hjälpta när de utesluter inflammatoriska livsmedel såsom gluten, socker och ibland även mejeriprodukter. Men också när de tillför probiotika i kombination med antiinflammatoriska näringsämnen som balanserar och förbättrar näringsupptaget.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *