Köpvillkor

Priser

Våra priser kan ändras av omständigheter som Lindarome inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Lägsta ordergräns

Lindarome har ingen lägsta ordergräns.

Våra avgifter för närvarande

Fraktavgift inom Sverige:  00,00 kr
Faktureringsavgift:  00,00 kr
Returfrakt:  40,00 kr
Express:  20,00 kr
Outlöst paket:  149,00 kr

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du våra köpvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.  Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor, se ”Hitta din faktura” på startsidan.

Vi erbjuder följande betalsätt:

1. Faktura

2. Delbetalning

3. Kortbetalning

4. Direktbetalning

1. Faktura

Vi erbjuder betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid. Det innebär att betaltiden räknas 14 dagar från den dagen då varan lämnar vårt lager och kunden erhåller ett leveransbesked till angiven mejladress. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Pappersfaktura kan väljas efter slutfört köp mot en portokostnad på 5 kr.

Vår fordran överlåts till vår samarbetspartner Klarna AB, som i sin tur vidareöverlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Observera att det är väldigt viktigt att betalning sker till Nordeas bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att ta en kreditupplysning genom Klarna AB. Den påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit. Kunden ges genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. Om kredit inte beviljas kan man välja ett annat betalningssätt (kortbetalning, direktbetalning eller förskottsbetalning) alternativt kontakta Klarna.

Beställningar mot faktura skickas till din folkbokförda adress och endast till personer som uppger korrekta och fullständiga personuppgifter. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs.

För företag mejlas fakturan till den mejladress som är angiven i ordern om fakturadressen är samma som leveransadressen. Om fakturadressen är en annan än leveransadressen skickas fakturan separat med Posten till den angivna fakturaadressen.

Du kan gå direkt till Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans OCR-nummer. Där kan du också flytta fram förfallodatumet 10 dagar om du inte kan betala din faktura inom utsatt tid.

2. Delbetalning

Vi erbjuder dig möjligheten att delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Observera att du när som helst kan betala hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Om du har valt att betala med faktura men ångrar dig och vill ändra till delbetalning med Klarna konto går det bra. Delbetala enligt informationen på din faktura eller kontakta Klarna för mer information. Har du handlat i flera olika nätbutiker som erbjuder Klarna konto samlas dina köp på en och samma faktura. En aviavgift om 29 kr tillkommer per månadsfaktura. Fakturan skickas per post i mitten av månaden. För delbetalning via Klarna gäller årsränta om f.n. 19,90%. Fullständigavillkor hittar du hos Klarna.

3. Kortbetalning

Vi erbjuder säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. Det innebär att de följer Payment Card Industry Data Security Standard. Det är den högsta standarden av säkerhet i branschen och den omfattar all hantering av data i den kassalösning vi använder. För företag sker kortbetalning via PayEx som också är certifierad enligt säkerhetskrav PCI-DSS. All korthantering sker SSL-krypterat (Secure Socket Layer) vilket innebär att all kommunikation mellan oss och PayEx är krypterad, så att du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen.

4. Direktbetalning

Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout. Du loggar in hos din bank och pengarna dras direkt från ditt konto.

För företagbeställningar samarbetar vi med PayEx för både kortbetalningar och direktbetalningar via bank. Samma säkerhetsrutiner gäller vid direktbetalning som beskrivs vid kortbetalning ovan, så att du tryggt kan genomföra betalningen direkt via din egen bank.

Personuppgifter

Lindarome (Facell & Body AB) är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund. Dessa uppgifter används för att bolaget skall kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter kan behandlas av, Facell & Body AB och andra bolag i koncernen samt av våra samarbetspartners för marknadsföringsändamål. Som ett led i marknadsföringen gör vi analyser med stöd av dina uppgifter.

Vi väljer ut personer som marknadsföringen riktas till utifrån olika kriterier. Kriterierna kan vara senast gjorda inköp, betalsätt, eller kontosaldo om du har ett Lindarome Konto. Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill ändra/rätta till några uppgifter, maila till: info@lindarome.se. Som kund till Lindarome (Facell & Body AB) har du rätt att en gång per år få information om hur dina personuppgifter används. Skicka i så fall din begäran till adressen ovan.

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används av lindarome.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Lindarome.se använder uppgifter från kundregistret för utskick av våra produkter.

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

Leveranser utanför Sverige

I dagsläget går det endast att leverera våra produkter inom Sveriges gränser. Vi jobbar på att utveckla detta och inom snar framtid kommer det även gå att leverera till övriga Europa.

Skicka inga förskott

Vi ansvarar inte för pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Minderåriga

Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa.

Force Majeure

Lindarome är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Support och tillgänglighet

Vi besvarar frågor via e-post inom 48 timmar från det att vi mottagit din förfrågan. Tidsgarantin gäller dock endast faktiska köp och beställningar, samt under vardagar. I de fall vi inte lever upp till tidsgarantin påtar vi oss att inom 48 timmar meddela om fördröjningen, samt orsak till denna.

14 dagars ångerrätt

Ingen affär är avslutad förrän du fått, provat och godkänt dina varor. Du ska vara helt nöjd, annars får du pengarna tillbaka. Som kund har du rätt att häva köpet, utan kostnad, om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening. Är du inte nöjd har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan. Du har alltid rätt att häva ditt köp, förutsatt att varan är oanvänd. Vid retur tillkommer returfrakt. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Utnyttjar du ångerrätten och returnerar i originalförpackningen som postpaket eller brev debiteras en returfrakt oavsett paketets storlek eller antal artiklar. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 30 dagar, tillbaka det belopp du betalat, samt avgifter (express, postförskott och fraktavgift) om hela ordern är returnerad.

Bytesrätt

• Vid byte till annan produkt betalar du returfrakt.
• Väljer du att lägga en helt ny beställning tillkommer fraktavgift.
• Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.

Ångerrätt

•  Vid retur tillkommer returfrakt.
•  Väljer du att returnera hela ordern och inget är skadat, betalar vi tillbaka hela beloppet inklusive express-, postförskott- och fraktavgift.
•  Väljer du att returnera del av ordern betalar vi inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor man beställt).

Reklamation

• Gäller det en använd vara, ta kontakt med Lindarome på info@lindarome.se.
• Är paketet skadat, anmäl det på platsen.
• Är innehållet skadat kontakta Lindarome.

Så här gör du:

1. Bifoga en redogörelse vad du returnerar och i förekommande fall vilka varor du önskar byta till.
2. Uppge orsaken till varför du inte är nöjd med ditt köp och vill returnera varan eller byta till en annan.
3. Du betalar en returfrakt. Har Lindarome gjort en felexpediering betalar du inga avgifter.

Konsumentköplagen / ARN ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer. Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se

Outlösta paket

Vi debiterar en avgift för paket som inte hämtas ut, vilket motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering. Vid byte, reklamation eller retur, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att godset inte är skadat innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad.

Återbetalning

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad återbetalar vi det belopp du betalat samt avgifter (express, postförskott och fraktavgift) inom 30 dagar om hela beställningen är returnerad. Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort.

Leveranssätt

Du har flera olika leveranssätt att välja mellan:

Paket under 20 kg:

Fraktavgift tillkommer för varje beställning. Om din beställning delas upp i flera leveranser debiteras avgiften endast en gång.

1. Express
Du kan få ditt paket inom 48 timmar. (Norrland och Gotland inom 72 timmar). Avisering sker via SMS. Du får meddelande direkt i din mobiltelefon om att paketet finns att hämta. Välj leveransställe som passar dig bäst. För Expressleverans tar vi ut en extra kostnad.

2. Normalpaket
Leverans inom cirka en vecka. Du meddelas via SMS eller brev när paketet kommit fram.

3. Hemleverans
Du kan även få paketet levererat ända hem till din dörr kvällstid (vardagar) kl. 17-21. För denna service betalar du extra. Posten ringer dig innan paketet levereras, därför är det viktigt att du uppger rätt telefonnummer vid beställningen. Bor du utmed lantbrevbärarlinje saknas tjänsten Hemleverans. Du kan dock, utan extra kostnad, efter kontakt med din lantbrevbärare få ditt paket levererat hem dagtid med ordinarie tur.

Garantier och service

Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos Lindarome kan du alltid känna dig trygg, tack vare generösa garantier och frikostiga servicetjänster.

Övrigt

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka din order eller häva ditt köp för det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Företagsinformation

Facell & Body Ab / Lindarome
Organisationsnummer: 556813-7763
Besöksadress: Grev Turegatan 14, 144 46 Stockholm
E-postadress: info@lindarome.se

 

Vi förbehåller oss rätten vid eventuella felskrivningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *